''hidup tu sebijik macam MULUT..bila orang tu RAJIN gosok gigi, so mulut dia wangi..kalau PEMALAS, busuk la..takkan wangi kott...''

Friday, March 25, 2011

biar tak pandai asalkan BIJAK..

assalamualaikum..
haii kawan2..!  (gaye yus raje lawok)


hai kawan2 yang stret A..tahniah
hai kawan2 yang banyak A..gud job
hai kawan2 yang ade A.. ( kite senasib k..even tak excell, kite bley cube dilain hari kan?? ;) )
hai kawan2 yang belum dpat A..( rzeki anda bukan di spm, mungkin dilain hari.amin.. :) )


ape pun result SPM kite, kite takley bangga sangat..
kite pon jangan sedih sangat..
kite ade ALLAH..ALLAH sayang kite kalau kite sayang DIA..
ALLAH akan bantu kite dilain hari..kite redha je ok..
yang penting kite dah usaha semampu yang mungkin..


ade A ke, takde A ke..kite redha jek..
yang penting lepas nie kite pulun habis2..
macam ulang ayat entry before dis jek..haha




abang aku penah cakap..
biar ko tak pandai, asal ko BIJAK..
(aku terdiam..begitu tak pandai kah aku dimata abang aku??)


aku cube fikir ape maksud abang aku..
fikir punye fikir, aku dapat bayangkan ape yg dia cakap tu..
tapi tak tau la betul ke tak ape yg aku bayang kan tu selari ngan maksud abang aku..


ape yang aku paham, biar tak pandai..asal pandai carik peluang..
biar result tak excell, asal pandai kipas org..
ehh betul ke?? betul kott..haha
biar tak bagus result, asal sedar kesilapan lalu..
biar tak pandai, asal nanti jadik org hebat..
biar tak pndai, asal ko pandai jaga diri..
biar tak pandai, asal nanti ko jadi OKB..ORANG KAYA BARU..nyiahaha
biar tak pandai, asal ko bnyak pengalaman berguna..
betul ke korang??haha


hello nabila, cube ko tengok orang2 kaye kat mesia nie..
yang dapat pangkat datuk2 seri segala..
datuk T la, datuk S la..
kebanyakan mereka bermula dari bawah..
SPM tak kemane sangat pon..
tapi dorang BIJAK..
akal dorang TERBAEK wokk..
tapi ko agak2 sikit, jangan main kotor2 sudeh..
rasuah sane, rasuah sini...
kene tahan polis..lesen takde, selit duit bawah IC..
dapat yang bagus2 nahas lah kena tahan,
tapi klau dapat yang buncit2 duit haram, lepas lah..
dari 300 hinggit, bley jalan hanye dgan not 50..
koman2, lepas sehari makan anak bini..ye dak??


tolong lah..haram is haram k..
tapi permasalahannye, orang2 kite kebanyakannya tak nampak ape tu HARAM..
nampak semua suci bersih lagi HALAL..
makan sushi sedap2 pon tak kesah bende tu ade letak arak ke tak..
pegi minum kapucinorr pon tak kesah klau ade gelatine babi dalam tu ke tak..
ape yang penting??kesedapan dan keenakan sehingga menjilat jari..
siap ade yang kate..''haram ke?? takde rase BABI pon..''
hello cik akak cik abang, penah rase BABI ke??
aku meluat tengok org begini..
macam BABI tu makanan rutin harian dye jek..


tengok tu, kan dah melalut sampai bende lain..
back to de main subject..
bijak is tahu ambil peluang..
bijak juga is something like work smart..
bisness jamu secare kecil kecilan..
sehingga meletopp keseluruh negara..
jamu mak dara..zulkipli..kacip timah..
sehingga student mesia yg further study pon bwak promote kat jepon..
hebat kan..income masuk bulan2 cecah puluhan ribu..
tak ke berkepok2 duit di bank nnty??
tak ke gemok anak2 kite makan..
tak ke jiran2 terhindar dari kemsikinan( kalau ko dermawan la kan )..


situasi orang pandai2 plak..dapat result gempak kebabom..
mahu dipalu kompang satu kampong..
mereka diburu syarikat2 untuk perkhidmatan mereka lepas graduate..
mereka ditawar macam2 biasiswa..
MARA..JPA..SIME DARBY..cakap je..senang je ley approve..
blaja kuat2, syarikat penaja datang bawak balik..
maka bekerjalah di bawah naungan syarikat mereka..
kumpul experience banyak2..


berbeza dengan orang kurang bernasib baik tapi bijak..
result tak gempak..
wajah sugul, nangis tiap2 malam..
mintak scholarship, takde yg respond..
masuk u, amik diploma atau matrik..
pulun habis2, dapatkan pointer hebat2...
keluar, nekad ubah nasib kluarga..
jadi cikgu..buat bisness sampingan..
bermula dua ekor jantan betina..
lembu menjadi sekandang..
dari sekandang, jadi satu ladang..
bukak lagi bisness jubah tudung online..
income masyukk, bagi mak ayah..
cakap ngan mak ayah..
''mak, ayah..maaf sebab tak mampu beri kejayaan waktu dulu..inilah yang dapat saye ganti..moga mak ayah doakan kejayaan anakmu di hari akan datang..''


berbeza kan gaji puluhan ribu dengan ribu sahaja..
bercakap tentang realiti yang banyak berlaku di mesia...


hidup itu bagaikan roda..sekejap diatas, sekejap di bwah...
adil bukan??hebat ALLAH tentukan perjalanan ni..


bijak dan pandai masing2 bley berjaya..
asal ade usaha dan doa orang tua..
asal ade matalamat mahukan hidup yang baik..


yang penting, walaupun kurang pandai, bijaklah memulakan sesuatu..
jatuh tegolek, tak semestinya mati..ok..
gud luck for my self ang peeps..


bye..assalamualaikum..
peace ya..abil banyak berbual..


mungkin akan ada yang sakit hati..
tapi ketahuilah, aku menulis untuk kembalikan semangat bagi yang kurang bernasib baik.. :)





6 comments:

A.S.A.M.P.E.D.A.S said...

wehh,,,kte snseb jek:)good article beb!,,,goodluck tok ko gak!

Fey Lee said...

Abil, tukar la font besar sikit. Makin rabun aku tengok lappy dekat2.

M.N.SYUKRI said...

biar kita tidak pandai, kerna ia mengajar kita erti untuk lebih berusaha. Keputusan SPM itu bukan segalanya, ramai yg berjaya tanpa spm, apa yang penting kita kena bijak mengatur langkah utk maju ke hadapan, jika pandai tapi tiada pengetahuan hidup, tiada gunanya.

~ abil CUMA ~ said...

capak..i love u la..same2 kite perbaiki diri kan.. :)

~ abil CUMA ~ said...

fey,,dah tukar..as u wish..hehehe sory tau..

~ abil CUMA ~ said...

mn syukri..thanks sgat2.. insyaALLAh akan usaha lagi..