''hidup tu sebijik macam MULUT..bila orang tu RAJIN gosok gigi, so mulut dia wangi..kalau PEMALAS, busuk la..takkan wangi kott...''

Saturday, March 12, 2011

kenapa berani tangguh??

assalamualaikum warahmatullah...
hello sekalian readers..
ni hau ma?? she she ni..hahahaha
arini serius sakit perot..
macam keracunan, tapi tak kott...
makan terlalu bnyak mungkin...hahaha
ooohhh aku zalim klau mcam tu..
aku dah tersakitkan perut yg tak bersalah...nafsu yang slah..marah2..bako2...
maafkan aku wahai TUHAN..
moga kesakitan ini juga mengurangkan dosa2ku padaMU..


okey, back to de main point..
malam nie mcam nak men tulis2 pasal TANGGUH MENANGGUH..
bukanlah main2 sgat, kerana ini SERIUS..hoho


korang pernah tak rase cam takut gile nak solat lewat2 sikit??
mesti pernah kan..klau tak skrang, mungkin dulu pernah..
tyme2 mkan lolipop dulu, then lepas abes, dok men gigit 
batang nye smpai kemek..
(korang jgan anggap ayat aku tadi lucah sudah la..
sebab kdang2 klau ckap psal lolipop, ade yg pkir bukan2..
kesudahannya smpai skrang geli nak mkan depan khalayak..
sadis betul, ape salah lolipop tu...ishh)..
dah2, stop talking nonsense abil oii..


kalau ade orang tanye aku lah,
berani ke tangguh solat??
dan jawapan aku adelah TIDAK sama sekali..
dulu memng suke solat lewat2..
tapi skrang dah brubah..alhamdulillah la..
moga pahala ustaz ustazah berkepul2 bertambah..


skarang nie, sejurus jek azan abis, aku cepat2 nak smayang..
sebab aku takut kes2 macam nie berlaku..




serius aku sgat takut..
aku takut bile dalam kubur nnti, aku diisytihar mati dalam keadaan kufur..
dijauhkan dari syurga..ditimpakan azab gile dasyat..
mungkin mayat dihimpit smpai remuk dan diseksa dengan teruknye..


cube kita bayangkan klau lah kite yang jadi mcam tu..
tyme syok2 main fesbuk, reply2 msej, tibe2 jek terkejung..
mate terbeliak tahan azab SAKARATULMAUT..
mse tuh da tak sempat nak smayang dah..
then masuk kubur kene seksa..
naudzubillah..mintak jauhkan..




aku nak mengajak kwan2 maya serta realiti tuk menyegerakan SOLAT..
sebab tak de keburukan darinya pun..
memanglah kita boleh lakukan solat diantara masuk waktu hingga habis waktu..
tapi takut perkara mcam tu berlaku, beh baik kita cepat2..


namun, terdapat 2 solat yang kita diharuskan lewatkan sedikit mengikut hadis..
iaitu solat ZUHUR..kerana NABI MUHAMMAD pernah bersabda lebih kurang begini mksudnya..
bahawasanya panas terik matahari(tyme awal2 waktu) itu percikan dari neraka jahannam..tunggulah 
redup sedikit barulah mnunaikan solat zuhur..


selain tu, solat isyak jugak dikatakan harus dilewat kan..
seperti yang dinyatakan dalam hadis ni..


Riwayat dari Abu Hurairah maksud hadith: Kalaulah tidak menjadi kesusahan kepada umatku, nescaya aku menyuruh mereka melewatkan solat Isyak sehingga kepada 1/3 malam ataupun separuh malam. HR Ahmad, Ibn Majah, dan At-Tarmizi mengketegorikan hadith ini sebagai sahih.


aku harap entry ni dapat memberi pengajaran pade kite semua..
kerana malang itu tak berbau..
maut juga datang tak diundang..
bile2 mase jek kite boleh mati..
jadi segerakanlah solat dan anda dapat ganjaran darinya..amin
mudah-mudahan..


sekian dari abil..peace yoo.. ;)



6 comments:

pinqy taraturuu said...

alhamdulillah,,ilmu berharga!

kimmyadestory said...

smoge diamalkan selalu yer blogger2 sekalian!!

izzahsauffee said...

really great post..bagi ksedaran kat aku yg x brape btol sgt nyh..thx...

izzahsauffee said...

thanx krana berkongsi same2 & bg peringatan kat sume:))

SyAE SyEa said...

syukran abil..sgt bermkne yee n3..smg kte diberi ksmptn olehNya utk ubah dri ni an..amin :)

~ abil CUMA ~ said...

smoga menjadi pengajaran kat kita sume ok..
abil juz kongsi.. :)