''hidup tu sebijik macam MULUT..bila orang tu RAJIN gosok gigi, so mulut dia wangi..kalau PEMALAS, busuk la..takkan wangi kott...''

Thursday, March 17, 2011

MAGHRIB langsung, yang lain KOSONG ! ..

assalamualaikum..
tak jawab dose, jawab sayang ( bak kate seseorang blogger ) .. nyiahaha
jadi mesti korang sayang kan??ye la, kalu tak konfem2 jek dpat dose free..haha
entry nie ditulis pade hampir menjelangnye solat maghrib..
iatu pade jam TUJUH something petang..mlas tgok jam..
jam pc nie plak macam hape..nyampah aku tgok jam nie..
seb bek sayang pc lebeyh..hhoho..


dah2..tak sudah2 nak mgarut kat PENDAHULUAN..ayat tak ley blah lak tu..


0kay, korang pernah jumpa tak sejenis manusia yang mengaku ISLAM..
suke dok bangga dapat mengucap shahadah, tapi pemalas gila nak smayang..
aku dah banyak kali jumpe kaum seperti ini..
tapi yang aku pelik nye, tyme maghrib rajin gile turun padang..
amik wuduk, bentang sejadah dan ALLAHUAKBAR..
ASSALAMUALAIKUM belah kanan, ASSALAMUALAIKUM belah kiri..
tyme maghrib lah surau nak penuh..
tyme maghrib jugak la sejadah habis dipakai, sampai terpakse bntang kain batik lepas
jenama rumah sendiri..


aku pelik bin ajaib la, apesal SUBUH ZUHUR ASAR ISYAK malas buat..
tapi tyme maghrib plak pura2 baik..sumpah aku tak pham..
adekah mereka ini lebih beriman dibandingkan mereka yang langsung tak solat??
WALLAHUALAM..aku bukan TUHAN yang bley hitung kira ko punye amalan..
aku jugak tak gerenti yang aku ni dpat masuk syurga walaupun solat penuh..
masyaALLAH..moge aku dapat rahmat ALLAH then masyuk syurga..amin..


ape keistimewaan maghrib ekk??adekah kerana setan bnyak berkeliaran,
dan korang yang terbabit tu takut dirasuk then solat..yeke??
tak kot...setahu aku la, tyme aku jahil2 dulu pon, aku bnyak miss solat..
tyme belum baligh la mksud aku k..
amik wuduk, then tutup pintu bilik..konon2 smayang, upenyer kire bpe lame nak pure2 solat..
then kluar ngan muke lega, cakap ngan mak, aku dah smayang..
teruk kan??
aku ngaku aku mmg teruk tyme tu..
aku pelik knape aku sggup tggu lima minit dlam bilik then kluar tgok tb..
kan baek aku solat jek..baru aku sedar yang NATES2 goda iman aku tyme tu..
siot nye iblis..siot jugak aku tyme tuh..astaghfirulah..
tapi tyme maghrib aku memang rajin pulak..
skali lagi aku jadi pelik..
aku tak tau ape sebabnye..aku masih tak dapat carik jawapan tepatnye..


ade sape2 yang tau tak knape fenomena nie hanya kerap berlaku pade waktu maghrib??
klau ade sape2 yang tahu, sile kongsi ye...
supaya kite bley rungkai dan praktikkan untuk solat2 yang len plak..
biar rajin skit nak bangun SUBUH..takdelah asyik miss jer..
klau dah miss, tak reti2 plak nak QADA tuh..pelik2...


mereka mengaku mereka islam...
MAGHrib solat, tapi macam tak tau jek ape azab klau tak smyang penuh...
kan islam mengajar kita untuk menjadikan SOLAT sebagai yang utama..
kerana solat itu TIANG AGAMA...klau tiang agame ade satu tiang jek iaitu MAGHRIB, 
tak ke rumah mereka tak akan berdiri..
penuhkan lah tiang2 yang lain jugak..agama adelah mase depan kita..
dunia ni sementara jek, AKHIRAT yang kekal..
pilihlah SYURGA, dan jauhkanlah diri dari NERAKA..


same2 lah kite renungkan..
SOLATLAH WAHAI RAKAN2 KU..
sekejap je, tak smpai 6 minit pun..
luangkanlah waktumu untuk ALLAH, agar ALLAH merahmatimu..
SOLATLAH WAHAI KELUARGAKU..
tiada kemudharatan jika melakukannya..
SOLATLAH WAHAI UMMAT ISLAM..
tujulah kepada ALLAH, tinggalkan lah sebentar perniagaanmu, kegiatan beli belah kamu, 
photoshoot sane sini, show2 besar..SOLATLAH kalian sebelom kalian DISOLATKAN..


entry ini sekadar mengingatkan sebelum terlambat..
bukan untuk meyakitkan lebih2 lagi untuk mengaibkan..






sekian warkah dari abil..SALAMUN ALAIK.. :)

0 comments: