''hidup tu sebijik macam MULUT..bila orang tu RAJIN gosok gigi, so mulut dia wangi..kalau PEMALAS, busuk la..takkan wangi kott...''

Wednesday, April 6, 2011

jangan telanjang di merata-rata...

assalamualaikum hangpa2 sekalian...
huyoo ngantok sehh...
laporr plak tuh..baru bangun tidoq, terus terniat nak post satu entry..
sudah menjadi kebiasaan post entry kat tyme2 banyak syaiton ni rojim nie..nyiahaha


entry ini hanya sesuai untuk kaum wanita..
yang lelaki tak payoh baco pon tak ngapo..baca pon elok..
yang ANU DALAM BOTOL aku rasa lagi patott baco..hahaha


okayy kite masuk fasa SERIUS dan STRET TO DE POINT!


berhijab...bertudung litup, bukan sperti mak2 datin tua tak sedor diri yang pakai tudung jambul terlepas dari kawasan tu okeh..tu memang dasar tak sedorr diri tahap kritikal...ciss...
ape lagi nak panggil..AWEK TUDUNG...perempuan baik2..??tak semua...
sebab ade yang kate, pakai tudung nak tutup LOVE BITES..apekehe???


come on ladies, TUTUP AURAT ADELAH WAJIB..BUKAN TUTUP RAMBUT...
rambut adelah aurat, tapi aurat bukan rambut sahaja...


*korang pernah lihat atau terpakai lah senang kate, BAJU TANPA LENGAN tapi lilit tudung atos kpale??
bohong la tak pernah tengok kan..BERLAMBAK JEK KAT PASAR2 MALAM..
kalau tangan putih bersih licin mulus plus suci tak pe, nie ade yang berkudis..ade gak berbulu tebal.. ??


*anda2 pernah tengok tak perempuan2 pakai tudung nampak leher?? aku pernah oo..dye duk pakai ntah macam mane ntah, terkeluaq leher dia..mungkin sanggul belakang tinggi sangat sampai tak cukup kain untuk tampung keluasan tanah..manekan tidak, sanggul palsu jek dah tutup pandangan depan aku..ciss...
dapat  leher yang suci gebu, seronoklah buaya2 lihat..wink2 juling2 mate mereko..


*pernah nampak tak wanita2 muslimah berjilbab, tapi pakai baju ketat tahan napas???
kalau cakap tak pernah nampak, memang korang duduk bawah tempurung teman katak la..
merata je, carik kat google jek dah bley lihat..BERLAMBAK..sangat...keketatan baju adelah berbaiz adik2 dan dipakai dengan memaksa badan untuk mengecut sikit..kasik tayang itu buah dada..kasi tayang jugak itu bentuk badan yang fuhhyoohh..jangan hairan lah knapa banyak kes rogol, kalau dah pakai baju macam tak pkai jek, takkan laki yang bernafsu tinggi nak duk diam je,,ye dakk??
kalaupon lelaki2 tu tak rogol, tapi nafsu mereka tetap terangkat disebabkan perempuan jenis ketat2 nie, so dosa tangung bahagi same2 lah kan..sebab tu ramai dak laki marah kenapa girl2 skrang pakai legging, ade maksud tersirat rupenye..tolong rakan2, JANGAN SEKSA BATIN MEREKA...haha


*golongan nie paling banyak aku rase..golongan wanita2 anggun muslimah, bertudung litup, baju ketat baju longgar , masing2 berjemaah buat perkara yang satu nie..dapat agak tak anggota mana yang bnyak muslimah2 kini abaikan??biar aku bagitau bagi yang kureng tau..anggota yang senang mereka dedahkan adelah KAKI..
tu haa yang terjegul kat bawah tu, kaki..kaki adelah aurat kita wahai wanita..yang bukan aurat hanya muka dan tapak tangan..so, kita diwajebkan pakai stokin ataupun kasut yang menutup kaki seperti SNICKERS dan KEROKSS..english education..haha..kalau berani, pakailah baju kurung pink plus snickers biru gelap, gempak beb...haha...buat lah macam mane, asalkan tutup kaki kita..ok??


AKU BUKAN APE, KALAU TAK DITEGUR, DOSA AKU DAPAT GAK..
AKU PON BUKAN BAIK SANGAT..AKU BELAJAR DARI KESILAPAN..
EHH BUKAN, AKU BELAJAR DARI TEGURAN..PADAHAL DULU TAU JEK HUKUM2 NIE,
TAPI SYAITON NI ROJIM NIE GODA GAK AKU LILIT SHAWL PENDEK NAMPAK DADA..
MAKA TERSEBUTLAH KISAH SATU HARI AKU DITEGUR OLEH SESEORANG NIE,
DUK KATA BAJU AKU KETAT, RASE NAK CIUM2 JEK..TAK KE TERGAMAM AKU DISITU??
HEYYA, RASA SANGAT2 BERSALAH DISITU, RASA HINA SANGAT SEBAB AKU TERGODA DIA DENGAN CARA PAKAIAN AKU..SUMPAHH TAK NAK BUAT LAGI..SO SEKARANG NIE,
AKU NAK BUNGKUS SEMUA BAJU YANG KETAT2 PLUS BELT2 DAN JEANS2 KETAT MASUK DALAM KOTAK, BERHARAP DAPAT PAKAI DEPAN LAKI AKU JEK NANTI..HAHAHA...


marilah kawan2, kite ubah diri..kalau kita ubah cara kita, dosa2 lelaki jugak akan terbendung..
jangan kacau gejolak perasaan mereka..jangan tayang benda hak milik kita depan mereka..takut mereka tak mampu menahan nafsu..serius aku cakap, aku bukan nak berkata lucah ngan korang..tapi kene cakap stret, takut ade yang duk buat2 tak paham kann...LELAKI BLEY BERDARAH HIDUNG TENGOK ASET KORANG YANG BESAR TU..sebab mak aku cakap, lelaki ade sesuatu yang bley terangsang...
ANU DALAM BOTOL..hahaha...nak tergelak time taip nie, jangan ade yang terangsang sudehh...


kawan2, nak bergaya boleh..tapi biar kena pada hukum nya...kalau tak mampu bertudung labuh sepertu ustazah2 sekolah agama pondok, penjangkan je tudung yang kita pakai selalu untuk menutup dada.. 
kalau tak mampu pakai jubah, cukuplah pakai pakaian yang longgar2....contohnya menukar jeans kepada skirt labuh atau seluar harem pants..jangan pakai legging...jangan, klau buat lagi memang tempah tiket seksaan berat la..

ape yang aku tegur nie ade hikmah nye..dan sape2 yang berubah selepas baca nie, alhamdulillah la..
tapi bagi yang tetap degil, astaghfirullah la...semua terpulang pada ALLAH, sama ade mngampuni kita
atau tidak.. kat sini aku nak selitkan beberapa hadis yang berkaitan isu nie, moga dapat dijadikan
pengajaran untuk kita semua..

“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.


Nabi Muhammad bersabda :

Ertinya : “Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (1) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian.” (Riwayat Muslim)


"Katakanlah kepada wanita yang beriman:

"Hendaklah mereka menahan pandangannya,dan memelihara kemaluannya, dan janganlah

mereka menampakkan perhiasannya,kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.
Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudungke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya,
kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka,atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka,atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudaralaki-laki mereka, atau putera-putera saudara
laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak
yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita)
atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah
kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung".
Surah An.Nuur (31)

kesimpulannya, meninggalkan sedikit hal tentang aurat sudah bley dianggap anda berbogel di depan khalayak..
jadi, jom kite berubah..jom!!yaayyy!!

banyak manfaat kite lebih menitik beratkan aurat nie..moga kita terhindar dari sebarang dosa..aminn.. :)
sekian dari cek abil CUMA...

p/s :   *jangan pakai seksi2 dalam rumah, abang2, ayah dan adik adelah lelaki..
         *patut ramai lelaki hentam perempuan2 pakai legging..paham2 je lah kan..haha
          so renung2kan dan selamat beramal.. :)





assalamualaikum...

27 comments:

kimmyadestory said...

sometime manusia sedar n nak brubah.. tpi myb dyorg xtawu bile nk mule.. biasenye lah..

ell♥ said...

thax abil (:

ctfzk said...

nice post abil;)
sesungguhnye setiap manusia yg bgn dr kesilapan lalu adlh hamba yg paling dikasihi-Nya,, ;)

pinqy taraturuu said...

seyes terase gak,,
tapi ta tau laaa..
huhuhu

Fyka said...

suka entry ni,interesting sgt2...

tett ♥ said...

thnks abil ;)

Anonymous said...

nice entry suka ;D

ya ya ya . rasa macam boleh je berubah kan tapi sume org tak tahu nak step dari ape
nak pegang dari apa
kite punye family beza background maybe kene hold bende tu dan buat slow slow kan
cume kene doa dan berubah utk diri
thanks kerana ingtkan
rasa tertampar tibe tibe *

insya'allah
jazakallah ya

=anonyy=

~ abil CUMA ~ said...

semah- yang penting niat dah ade..
kalu niat kuat, step dye senang je..kena kuat hati.. :)

~ abil CUMA ~ said...

@ ell ... same2 kita berubah k..moga ALLAH buka pintu hati kita..

~ abil CUMA ~ said...

@fairuz.. tapi jangan menunggu kesalahan baru nak berubah.. :)

~ abil CUMA ~ said...

pinqy- kite buat slow2 k..

~ abil CUMA ~ said...

anony - kita berasal dari background manepon, kita tetap same.yang penting niat awal..kita kena ikhlaskan diri tuk berubah..kita mulakan slow2 dan kuatkan hati..jangan rapuh bile ade orang mgata..chayokk..

Liina Lin said...

alhamdulillah ade juga owg yang mengingatkan sesame kite.. nasihat dengan penuh berhikmah akan lebih berkesan... mudah2 an =)

NUR AFFIQAH ABD.RAZAK said...

:) tersedar dari lamunan yg pnjg (:

azh :) said...

:')
terima kasih ye.

Anonymous said...

nak komen sikit.. kadang aku nmpk pakaian da ok mmg tutup suma mcm mumuia.. da elok la tu.. tp mulut dia mcm x padan ngan penampilan dia.. kau buat la cite pasal tu plak ye..

nur'aifaa said...

abil ,thank you . nice entry . :)

sweets said...

yup, agreed with Anonymous...sumtimes,gurls out there do wear the proper Hijab..shOws that they are really in Muslimah Outfits..But unfortunately, they are not showing us the polite manner in terms of speech,how they carry themselves day-to-day real life.sO disappointed~

Anonymous said...

Yup..agreed with Anonymous.
Sometimes, gurls out there do wear the proper Hijab. shows that they are really in the right Muslimah outfits.But they are not showing us the polite manner in terms of speech,the way they carry themselves in a day-to-day real life.So disappointed~

sweets said...

Yup, agreed with Anonymous.
Sometimes gulrs out there do wear the proper Hijab.shows that they are really in the right Muslimah outfits.But the other way around, they are not showing us the polite manner in terms of speech, the way they carry themselves in a day-to-day real life.So disappointed~

~ abil CUMA ~ said...

lina lin... anda tegur secara berhikmah, saye tegur secara direct, mari kita same2 k.. :)

~ abil CUMA ~ said...

afiqah..kite sentap...hehehe

epa...:)

~ abil CUMA ~ said...

anony : lepas nie aku buat entry pasal mulut plak k.. sabor2.. :)

sweet...tunggu k.. :)

aini mira said...

thanx abil untuk ingatan ini..
nice entry ;)

gadis bunga said...

mekaseyh abil :)

areyan913 said...

vry intrstd with diz entry...
gd job girl...keep it up
i hpe my day will cme....2 chnge my style..dnt wnt 2 be part of them..
btw, thnkz a lot 4 d info...love 2 read diz...

~ abil CUMA ~ said...

welkem...hehe